Open Dag Amerikaanse boerderij Scharsterbrug

Dit jaar is het ruim honderd jaar geleden dat de eerste Amerikaanse boerderij in Fryslân is gebouwd. Deze staat aan de Scharren 38 bij Scharsterbrug. De boerderij bestaat uit een woning en erachter een dubbele Hollandse stal, het hooi wordt op de hoge zolder boven de koeien opgeslagen. De Amerikaanse boerderij is wat gebouw en inrichting betreft heel bijzonder en totaal afwijkend van de kop-hals-romp - en de stelpboerderij.

In een zijvleugel heeft de Boerderijenstichting Fryslân een tentoonstelling ingericht met bouwtekeningen en historische foto’s over deze en andere Amerikaanse boerderijen in Fryslân. Er is een boekentafel met publicaties van de Boerderijenstichting en van AFRON ( Friese vereniging voor historische landbouw).

Activiteiten:
Bezichtiging boerderij.
Uitleg en informatie in de stal, de hooizolder en buiten op het erf.
Powerpointpresentaties over de Amerikaanse boerderij.
Weidemelkwagen met stationaire motor.
Demonstraties touwslaan.

De Amerikaanse boerderij van Sido van der Werf op de Scharren 38 bij Scharsterbrug trok op Open Monumentendag, 14 september 2024, opnieuw veel belangstellenden. Jacob van der Vaart en Hans de Haan gaven er toelichtingen. Zij maken een artikel over deze boerderij en de poging er de monumentenstatus aan te geven, dat in het 2025-magazine van de Boerderijenstichting zal worden gepubliceerd.