Jonge ambachtslieden

Het Cultuurfonds doneert 500.000 euro extra aan Ambacht in Beeld. Ambachtelijke beroepen zoals de schoenmaker, de hoefsmid of de glasbewerker staan onder grote druk door vergrijzing en een gebrek aan nieuwe instroom van jongeren (Rapport SCP Eigentijdse Ongelijkheid, 2023). Dit zorgt voor minder vaklieden, voor een afname van gereedschappen en machines en voor het verdwijnen van kennis over erfgoed.

Als het ambacht verdwijnt, verdwijnt er zoveel dat mooi en kostbaar is. Denk aan de instrumentenmaker: als een student ervoor kiest om vioolbouwer te worden, blijft niet alleen kennis behouden over de 40 onderdelen van een viool, maar ook over het gebruik van speciaal vioolgereedschap. Musici kunnen hun instrument in eigen land laten onderhouden, waardoor luisteraars kunnen blijven genieten van de muziek die zij daar maken. Of de stukadoor die doorleert voor sierstukadoor. Deze meester ambachtslieden zorgen ervoor dat decoratief stucwerk wordt behouden en dat historische gebouwen worden onderhouden, met troffels en sjablonen. Zo kunnen toekomstige generaties ook blijven genieten van deze historische schoonheid.
Het Cultuurfonds investeert daarom extra in deze ambachtsketen met 500.000 euro via de Ambacht in Beeld Opleidingsdagen en het Ambacht in Beeld Festival. Via deze evenementen maken jongeren op een leuke en leerzame manier kennis met ambachten. ‘Met deze extra geldinjectie aan de Ambacht in Beeld Opleidingsdagen en het Festival blijven deze dagen plaatsvinden door heel Nederland, zodat jongeren kennis maken met allerlei ambachten, zich inschrijven voor deze belangrijke opleidingen en de vakmensen van de toekomst worden,’ aldus Cathelijne Broers, directeur van het Cultuurfonds.

Foto Bram Kloos/Cultuurfonds.

Ambacht in Beeld Opleidingsdagen
De Ambacht in Beeld Opleidingsdagen zijn bedoeld voor scholieren met maakdrang op het vmbo, havo en vwo. Deze Opleidingsdagen bieden scholieren een unieke kans om kosteloos kennis te maken met maar liefst twintig verschillende ambachtelijke vakopleidingen zoals pianotechniek, goudsmeden, diamantslijpen, restauratie-timmeren en schoenmaken. Anders dan een onderwijsmarkt staat niet het presenteren centraal, maar juist het zelf doen.
‘We zijn ontzettend blij met deze bijzondere bijdrage van het Cultuurfonds. Het stelt ons in staat om de Ambacht in Beeld Opleidingsdagen, na de succesvolle pilot in 2023, voor meerdere jaren te organiseren. Ambachtelijk vakmanschap is cruciaal voor het behoud van ons culturele erfgoed én voor innovatie. We hebben de nieuwe generatie ambachtslieden hard nodig, de prachtige vakopleidingen verdienen het om in de kijker te staan en veel meer instroom te krijgen. Door bijdragen van het Cultuurfonds, het ministerie van OCW, Instituut Gak en Stichting Gansoord kan Stichting Ambacht in Beeld tot en met 2026 edities in DeFabrique in Utrecht organiseren, met satelliet edities in Zwolle in 2025 en in Eindhoven in 2026,’ legt Wendy van Wilgenburg, initiatiefnemer en directeur Stichting Ambacht in Beeld, uit.

Foto Zuiderzeemuseum.

Ambacht in Beeld Festival
De Opleidingsdagen vinden plaats op 16 en 17 oktober 2024 in DeFabrique in Utrecht. Toegang is gratis na aanmelding. De Opleidingsdagen zijn onderdeel van het Ambacht in Beeld Festival, dat plaatsvindt op 21 en 22 september in de NDSM Loods in Amsterdam. Het Ambacht in Beeld Festival bestaat sinds 2013 en is uitgegroeid tot een groots evenement dat een divers publiek van alle leeftijden laat kennismaken met ambachtslieden uit binnen- en buitenland.

Het Cultuurfonds investeert elk jaar ruim veertig miljoen euro in cultuur en natuur. Dat geld gaat naar zo’n 4.000 projecten door heel Nederland, in het Caribisch deel van het koninkrijk en in Suriname. Ze ondersteunen ze jaarlijks honderden projecten waarbij talent op het gebied van de ambachten een kans krijgt om zich te ontwikkelen, en oudere generaties hun kennis kunnen overdragen.
(Bron: Erfgoedstem.nl)

Openingsbeeld: Museum Boijmans Van Beuningen)